شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

روش های مناسب درس خواندن
شناسه پست: 31102
بازدید: 341

راه و روش های مناسب درس خواندن

یکی از مهم ترین موضوعاتی که یک دانش آموز جویای موفقیت باید به آن دقت کند، روش های درس خواندن است. برخی به اشتباه فکر می کنند فراهم کردن درسنامه ها، خلاصه ها، تست و مطالب آموزشی مناسب برای موفقیت کافی است اما در واقع درست و به جا استفاده کردن از این امکانات موجب موفقیت خواهد شد.

مرحله اول: پیشخوانی

در نظر بگیرید که می خواهید به یک وبینار آموزشی در یک رشته هنری بروید؛ حال اگر اصلا درباره آن رشته اطلاعی نداشته باشید، آیا تمام مطالب آن وبینار را به خوبی متوجه می شوید؟ جواب منفی است.

کلاس درس هم دقیقا همین طور است. شما باید قبل از حضور در کلاس های مدرسه، اطلاعاتی راجب به مطالب و کلیات آن درس پیدا کنید، اما چگونه؟

راه هایی از قبیل پیدا کردن کلمات کلیدی و مفهوم آنها، نقشه ذهنی، روخوانی متن و نوشتن سوالاتی که برایتان پیش آمده می تواند به شما در یادگیری بهتر مبحث کمک کند.

شما می توانید پیشخوانی را یک شب قبل از یادگیری آن مبحث در کلاس درس انجام دهید.

مرحله دوم: یادداشت برداری از نکات معلم

کاری به منبع یادگیری تان ندارم، می تواند فیلم های آموزشی باشد یا کلاس های مدرسه؛ اما از هرجا که یاد می گیرید، در هنگام صحبت کردن معلم سعی کنید در همان لحظه گوش دهید و یاد بگیرید، آنچه در همان لحظه فهمیدید به همراه سخنان معلم و نکات حفظی که در اسلاید ها یا فیلم های معلم وجود دارد را در دفتری مشخص یادداشت کنید.

مرحله سوم: یادگیری

حالا به مهم ترین مرحله درس خواندن رسیدیم؛ بعد از اینکه پیشخوانی کردید و در کلاس درس به خوبی یادداشت برداری کردید، نوبت به تکمیل یادگیری می رسد. برای تکمیل یادگیری باید به منابع معتبر و مهم مانند کتاب درسی رجوع کرد. همچنین می توانید برای یادگیری بهتر همراه با کتاب درسی، نوشته هایی که سر کلاس یادداشت کرده اید را بخوانید تا مفاهیم برای شما راحت تر شوند.

در یادگیری باید به کلیات و جزئیات توجه کنید؛ اما چطور می توان اینگونه بود؛ یکی از بهترین کارهایی که می توان کرد یادداشت برداری و خلاصه نویسی است.

خلاصه نویسی: ممکن است شما یادداشت برداری و خلاصه نویسی را دو کار یکسان در نظر بگیرید اما این دو کار کاملا با هم متفاوت هستند و بهتر است هر دو در کنار هم انجام شوند تا به یادگیری بهتر شما کمک کنند. خلاصه نویسی یعنی نوشتن نکات کلی مبحث به زبان خودتان؛ یعنی مبحث را آنطور که خودتان فهمیدید، به زبان ساده در یک برگه یا دفتر توضیح دهید.

اما خلاصه نویسی به تنهایی کافی نیست و فقط می تواند نکات کلی درس را پوشش دهد؛ پس برای نکات جزئی که لا به لای کتاب پنهان شده اند باید چه کرد!؟
یادداشت برداری: تمام مطالب جزئی مانند نتایج مهم آزمایش ها و فعالیت ها، پاورقی ها، عکس ها، نمودارها، زیر نویس ها و خلاصه هرچه که در خلاصه نویسی ننوشته اید و جزئی است را در کتاب یا دفترتان یادداشت کنید. بهتر است اینکار را در کتاب انجام دهید تا همراه با خواندن آنها، نگاهی به تصاویر و متون کتاب هم داشته باشید.

مرحله چهارم: مرور آموخته ها

بعد از تکمیل یادگیری، مهم ترین بخش مرور آموخته ها و مطالبی است که آنها را خوانده اید. مرور آموخته ها، که شاید از دید برخی بی اهمیت باشد، موجب تثبیت آموخته ها در ذهن شما می شود. اما مرور نباید تنها در یک روز انجام شود.

اولین مرحله ای که باید مطلب را مرور کنید، شب همان روزی است که آن درس را یاد گرفته اید. مرحله دوم یک هفته بعد و مرحله سوم می تواند قبل از یادگرفتن مبحث جدید از آن درس باشد؛ نکته مهم این است که اطلاعات را همیشه در مغزتان نگه دارید.

نکات تکمیلی روش های مناسب درس خواندن

  • زیر نکات حفظی را خط بکشید تا هنگام امتحان آنها را فراموش نکنید
  • سعی کنید محیط مناسبی برای درس خواندن پیدا کنید
  • بهترین زمان برای مطالعه، زمانی است که انرژی لازم برای آن را دارید.
  • سعی کنید وقتی انرژی بیشتر دارید، درس های سخت تر را مطالعه کنید.
  • تغذیه مناسب داشته باشید.

و در نهایت، درس خواندن را برای خود لذت بخش کنید و از آن لذت ببرید.

نویسنده

Dana file
دانافایل، فروشگاه از انواع فایل های درسی و غیر درسی است که با قیمت عادلانه و با کفیتی مطلوب به فروش می روند. اگر دنبال فایل های درسی مانند جزوه، پاورپوینت و نمونه سوال هستید یا هم اگر می خواهید مجموعه ای از انواع پلنر داشته باشید و در عین حال به دلیل هزینه بالای پلنر ها دنبال پرینت فایل پلنر هستید یا اگر دنبال فایل های گرافیکی با کیفیت و کاربردی هستید، یادتون نره به دانافایل سر بزنین! صفحه های دیگر: