شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

بهترین راهکارها برای مدیریت کلاس در اولین سال های تدریس
شناسه پست: 48006
بازدید: 371

مدیریت کلاس در اولین سال های تدریس

در اولین سال های تدریس معمولا نومعلمان با مشکلات زیادی در چگونگی مدیریت کلاس و کنترل دانش آموزان روبه رو می شوند که ممکن است فرصت تدریس چندانی به دلیل عدم مهارت در کلاسداری نداشته و برای ادامه راه رغبت زیادی از خود نشان ندهند. برای این که چنین حالت ناخوشایندی پیش نیاید، بهتر است با راهکارهایی برای مدیریت کلاس آشنا شوند و با بهره بردن از آنها به بهترین نحو کلاس خود را مدیریت کنند.

بنابراین در این مقاله قصد داریم با ذکر برخی نکات و راهکارها در خصوص شیوه صحیح کلاسداری و چگونگی مدیریت کلاس معلمان این مرز و بوم را در این امر یاری دهیم.

نکات قابل توجه در ابتدای سال تحصیلی:

۱. اولین روز مدرسه اهمیت خیلی ویژه ای برای معلم دارد اگر که بداند به چه صورت رفتار کند تا در ادامه سال،بچه ها از او حساب ببرند. داشتن رفتار سرسنگینی با دانش آموزان به نحوی که هم مقداری دلنشین باشد و هم اینکه خودش را فردی جدی و پایبند به قوانین کلاسی نشان دهد اهمیت زیادی دارد. یک معلم باید بداند نباید آنقدر صمیمیت از خود نشان دهد که ارزش و احترامش پیش دانش آموزان تحت الشعاع قرار بگیرد بلکه باید طوری رفتار کند که بچه ها به خودشان اجازه ندهند هر حرفی بزنند و بی احترامی کنند.

بنابراین باید میانه را رعایت کند؛ نه آنقدر خشک و جدی و خشن که بچه ها از روز اول مدرسه  از وی متنفر شوند و نه در آن حد که از شدت صمیمیت و خوش برخوردی معلم سواستفاده کنند و ارزش و اعتبار و احترام معلم زیر سوال رود. در یک کلام ، میانه و حد وسط رعایت شود…تا حدودا یکی دوماه ابتدای سال به همین صورتی که گفته شد پیش بروید و از ماه سوم به بعد کمی از جدیت خود کم کنید. (خصوصا معلمان ابتدایی)

خواهید دید که دانش آموزان علاقه بیشتری از خود نشان میدهند به نحوی که هم ابهت معلم حفظ میشود و فراگیران حرف شنوی بیشتری خواهند داشت،هم اینکه معلم در دل دانش آموزان جای بیشتری باز میکند و فراگیران از روی علاقه هم که شده؛بیشتر درس میخوانند و با عشق به مدرسه می آیند. لازم است بدانید که اگر از همان روزهای اول سال تحصیلی از خود صمیمیت زیادی نشان دهید، حتما اگر معلم ابتدایی هستید خواهید دید که بعد از یک ماه صاحب دانش آموزان لوس و شلوغی شدید به نحوی که دیگر قادر به کنترل کلاس نیستید .

۲. از همان روز اول برای کلاس خود قوانینی در نظر بگیرید:

بهتر است خود فراگیران قوانین کلاس را انتخاب کنند چرا که وقتی خودشان مسئول این کار باشند پس خود را ملزم به رعایت قوانین خواهند دانست بدین صورت، قوانین از حالت خشک و دستوری مانند خارج شده و جلوه‌ی بهتری خواهند داشت.

۳. در هفته اول یا دوم سال تحصیلی، حتما جلسه توجیهی برگذار کرده و برای اولیا درباره نحوه روش تدریس و انتظارات خود از آنها شفاف سازی کنید:

این مورد خیلی مهم است چرا که اگر این کار را نکنید ، در هر موقع از سال ممکن است با اولیایی مواجه شوید که  مدرسه آمده و به شما امر و نهی میکنند یا با موجی از شکایات روبه رو خواهید شد.

سعی کنید در بیان انتظارات خود از اولیا و همچنین بیان نحوه روش تدریس خود قاطع باشید و با جدیت بحث را ادامه دهید .

۴. در مورد ارتباط با کادر مدرسه و همکاران هم سعی کنید خودتان را درگیر هر بحثی نکنید و نه آنقدر صمیمی باشید که اجازه هر رفتار و حرفی به خودشان بدهند ، نه اینکه گوشه گیر و منزوی باشید که پشت سرتان حرف بزنند و تعاملات اجتماعی شما را به سخره بگیرند. سعی کنید میانه را رعایت کنید و صمیمی باشید اما نه خیلی عمیق. در کل همکار خوبی برایشان باشید و زیرآب زن به هیچ عنوان نباشید. انسان رازداری باشید و حرف همکاران پیش شما در امنیت کامل باشد.

باید بدانید که هر چقدر به همکاران احترام بگذارید، به همان اندازه نیز احترام دریافت خواهید کرد. پس هرطور رفتار کنید به همان نحو نیز متقابلاً با شما رفتار خواهد شد.

نحوه مدیریت کلاس در اولین سال های تدریس:

۱. اسم هایی برای هر ردیف کلاسی خود انتخاب کنید و با مقایسه کردن آنها با هم و با صدای بلند خواهید دید که بچه ها بخاطر گروه رقیب هم که شده، آرام خواهند شد و بدین گونه، سکوت در کلاس حکم فرما می شود.

۲. کارت هایی برای کلاس آماده کنید به رنگ های سبز،زرد و قرمز _همچون کارت هایی که داوران مسابقه فوتبال در دست دارند_کارت زرد به منزله هشدار ، کارت قرمز به منزله اخراج از کلاس و کارت سبز به معنای نمره مثبت و تشویق فراگیر خواهد بود. برایشان درباره کارت ها توضیح داده و از خود در خصوص کارت ها جدیت نشان داده تا آنها نیز جدیت نشان دهند.

۳. با حرکت دستان و سر خود آنها را آرام کنید. مثلا دست های خود را جلو گرفته و از آنها بخواهید که مثل شما عمل کنند. بعد با این ترتیب دستان خود را به جهت موردنظر حرکت دهید:مثال: (بالا، پایین ، چپ ، راست، زیپ) با گفتن کلمه زیپ، همه بچه ها دهان خود را بصورت نمایشی زیپ کشیده و ساکت و آرام می نشینند و معلم تدریس خود را شروع خواهد کرد.

۴. سعی کنید از تشویق و تنبیه مناسب نیز استفاده کنید.

۵. از اولیا نیز در خصوص امر تربیتی کمک بگیرید تا در خانه به بچه ها توضیحاتی بدهند و در مدرسه رعایت کنند.

۶. گاهی با نگاه به صورت دانش آموز خاطی او را از ادامه کارش متوقف سازید. نگاهتان به نحوی باشد که دانش آموز بداند کارش اشتباه بوده و سرجایش بنشیند.

۷. خیلی با بچه ها بگو مگو نکنید خصوصا زمانی که بچه ای کار اشتباهی انجام داده باشد؛ دنباله تدریس را بگیرید وگرنه باید تا آخر زنگ شاهد حرف های توجیه کننده دانش آموزان باشید.

۸. برگه ای همیشه کنارتان باشد که در آن اسم بچه هایی که کارت سبز گرفتند را بنویسید و همزمان اسم آنهایی که هشدار گرفتند نیز یادداشت کنید تا از شما حساب ببرند و بدانند که پایبند قوانین کلاسی هستید.

سخن پایانی:

مقاله حاضر صرفا تجربیاتی بود برای افرادی که از نحوه مدیریت کلاس در اولین سال های تدریس تجربه آنچنانی نداشته و از شلوغی و غیرقابل کنترل بودن آنان به ستوه آمده اند. با بهره گیری از این تجربیات میتوانید کلاسی آرام برای خود بسازید و تدریس خود را پیاده سازی کنید . شما نیز میتوانید با تلفیق ایده هایتان در این تجربیات، کلاسی بی نظیر برای خود شکل بدهید. کافیست که بخواهید…

امیدواریم توانسته باشیم با انتقال این تجربیات مدیریت کلاس در اولین سال های تدریس، کمکی به معلمان این مرز و بوم کرده باشیم. تشکر از نگاه مهربانتان…

نویسنده

مرضیه خضری نژاد
معلم ، (دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی) ارائه کننده انواع پروژه های آماده با فرمت پاورپوینت ،ورد و pdf و طرح درس کتب ابتدایی
  1. سلام عرض ادب احترام بنده رضایت قلبی صمیمانه دارم
    بهترین راهکارها برای مدیریت کلاس در اولین سال های تدریس🌹🌹🌹🌹